Ford ve GM, Baltimore köprüsünün çökmesi üzerine sevkiyatları yeniden yönlendiriyor
Bir konteyner gemisinin çarpışmasının ardından Francis Scott Key Köprüsü’nün çökmesi, Baltimore Limanı’na gemi erişimini engelledi, ancak uzmanlar bunun ABD’de önemli bir yeni tedarik zinciri krizine veya mal fiyatlarında bir artışa yol açmayacağına inanıyor. Ekonomistlere ve lojistik uzmanlarına göre, rakip Doğu Yakası limanları, herhangi bir kargo trafiği taşmasını idare etmek için yeterli kapasiteye sahip.
New York’tan Georgia’ya kadar uzanan liman yetkilileri, Salı gününden bu yana Baltimore’a bağlı kargoları yeniden yönlendirmek isteyen nakliyecilerin sorularını aktif bir şekilde yanıtlıyor. Virginia Limanı sözcüsü Joe Harris, “Yardım etmeye hazırız. Konteyner trafiğindeki her türlü artışı karşılayacak yeterli kapasiteye sahibiz” dedi. Norfolk merkezli liman, Savannah ve Brunswick, Georgia’daki limanlarla birlikte, Georgia Limanlar İdaresi’nden bir temsilcinin de teyit ettiği üzere, ilave yük almaya hazır.
Bu durum, 2021 ve 2022’de yaşanan ve salgın sonrası ithal mallara olan talebin artmasıyla enflasyon ve fiyat artışlarına yol açan sıkışık, yetersiz personelli limanlar ve tedarik zinciri kesintileriyle keskin bir tezat oluşturuyor. Son on yılda Doğu Yakası liman kapasitelerinin genişletilmesi için milyarlarca dolar yatırım yapıldı ve Baltimore’un kapatılması bazı işletmeler için zaman ve maliyetleri artırabilirken, ekonomistler önemli bir makroekonomik etki öngörmüyor.
Oxford Economics’in baş ABD ekonomisti Ryan Sweet, “Maryland’deki Francis Scott Key Köprüsü’nün çökmesi, ABD’nin tedarik zinciri şoklarına karşı kırılganlığını bir kez daha hatırlattı, ancak bu olayın Baltimore ekonomisi üzerinde ulusal ekonomiden daha büyük ekonomik etkileri olacak” dedi. Ticaret veya taşımacılıktaki aksaklıkların ABD GSYİH rakamlarında görünür olmasının beklenmediğini ve enflasyon üzerindeki etkilerinin asgari düzeyde olduğunu da sözlerine ekledi.
Ancak Baltimore Limanı’nın işgücü, kapanmanın birkaç günden fazla sürmesi halinde önemli etkilerle karşı karşıya kalabilir. Baltimore’daki Uluslararası Uzakyol İşçileri Birliği 333. Bölge Başkanı Scott Cowan, liman işçilerinin gündelikçi olduğunu ve istihdam için aktif kargo hareketine bağlı olduklarını vurguladı. Tahminen bir hafta boyunca mevcut envanterin temizlenmesi için çalışılacağından, limanın uzun süre kapalı kalması günlük 2 milyon dolar gibi önemli bir ücret kaybına yol açabilir.
Maryland Valisi Wes Moore’un ofisine göre liman, 15.000’den fazla işi doğrudan destekleyen ve liman faaliyetlerine bağlı 140.000 işi dolaylı olarak etkileyen kritik bir ekonomik motordur.
İthal araçlar ile tarım ve inşaat ekipmanlarının ihracatında nakliye maliyetlerinin artma potansiyeli özellikle endişe vericidir. Baltimore, 2023 yılında 750.000’den fazla otomobil ve hafif kamyonu elleçlemiş olmasıyla araç sevkiyatları için ABD’nin önemli bir limanıdır. Ford Motor Co (NYSE:F) ve General Motors (NYSE:GM) bazı sevkiyatlar için yeniden yönlendirme planlarını açıklayarak etkiyi en aza indirirken, Volkswagen (ETR:VOWG_p) Sparrows Point araç terminalinin konumu nedeniyle etkilenmedi.
Araç fiyatlarında artış olasılığı, otomotiv stoklarının Mayıs 2020’den bu yana görülmeyen seviyelere yükselmesi ve yüksek faiz oranlarının talebi baskılamasıyla satış teşviklerinin artmasıyla hafifliyor.
Flexport CEO’su Ryan Peterson, Baltimore’un 1,1 milyon yirmi fit eşdeğer birim olan ve ABD’de 12. sırada yer alan konteyner trafiğinin, konteyner fiyatlarında ve nakliye maliyetlerinde önemli değişikliklere neden olma ihtimalinin düşük olduğuna dikkat çekti.
Özetle, köprünün çökmesi yerel bir ekonomik zorluk teşkil etse ve nakliye rotalarının yeniden değerlendirilmesine neden olsa da, Doğu Yakası limanlarının kargo trafiğinin yeniden dağıtımını idare edebilecek donanıma sahip olmasıyla ulusal tedarik zincirinin dirençli kalması bekleniyor.
InvestingPro İçgörüleri
Baltimore Limanı Francis Scott Key Köprüsü’nün çökmesinin ardından yaşananlarla uğraşırken, sevkiyatların yeniden yönlendirilmesiyle ilgili olarak adı geçen kilit şirketlerden biri olan General Motors (NYSE:GM) yatırımcılar için ilginç bir durum arz ediyor. InvestingPro verilerine göre, GM 50,8 milyar dolarlık bir piyasa değerine sahip ve 6,01 gibi düşük bir fiyat/kazanç (F/K) oranıyla işlem görüyor. 2023’ün 4. çeyreği itibariyle son on iki ay için bu oran 5,04 gibi daha da cazip bir seviyeye iniyor. Bu, hisse senedinin kazançlarına göre değerinin altında olabileceğini göstermektedir. Ayrıca, aynı dönem için 0,26 olan PEG oranı, kazanç katsayısına göre büyüme potansiyeline işaret etmektedir.
GM için InvestingPro İpuçları, değer yatırımcıları için cazip olabilecek güçlü bir serbest nakit akışı getirisini ve düşük bir kazanç katsayısını vurgulamaktadır. Dahası, şirket yönetimi aktif olarak hisse geri alımı yapıyor, bu da hissenin değerinin düşük olduğuna inandıklarının bir işareti. Analistler de önümüzdeki dönem için kazançlarını yukarı yönlü revize ederek şirketin finansal performansına ilişkin olumlu bir hava estirdi. Bu ölçümleri daha fazla incelemek isteyenler için InvestingPro’yu ziyaret ederek bulabilecekleri ek InvestingPro İpuçları mevcuttur. Aslında, InvestingPro’da GM için listelenen ve yatırımcılar için kapsamlı bir analiz sunan 13 ipucu daha var.
GM’nin finansal sağlığını ve hisse senedi potansiyelini daha derinlemesine incelemek için INVTROZEL1A kupon kodunu kullanarak InvestingPro aboneliğinde %20’ye varan indirim elde edebilirsiniz. Bu promosyon, bilinçli yatırım kararları almaya yardımcı olabilecek zengin bilgi ve içgörülere erişim sağlar.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.